vrijdag 15 november 2013

Alter ego

Een rustige dag vandaag in de dagzaal. Jenne niet meegerekend dan.
Vandaag vroeg iemand me of Jenne altijd zo actief en vrolijk is. Nee, eigenlijk niet. Van nature uit is Jenne wel een vrolijk kind, maar de laatste maanden heeft hij het moeilijk. De bloedwaarden staan dan ook al een hele tijd heel laag( vooral hemoglobine). Daardoor zal hij zich wel slecht en slap voelen. Volgens mij kan hij zich al niet meer voorstellen hoe het voelt als je je goed en energiek voelt. Jenne is dus al maanden licht ontvlambaar en huilerig of hangerig.
Maar niet wanneer we in het ziekenhuis zijn. Daar heeft hij een alter ego. Hij gedraagt zich daar steeds heel uitgelaten, vol energie.
De laatste tijd lijkt het alsof hij alles veel beter beseft. Hij heeft even geproefd van het gewone leven en daardoor is alles wat moeilijker voor hem. Voor het eerst moet ik hem overtuigen om naar het ziekenhuis te gaan, naar de kiné te gaan,... Ik denk dat het daardoor is dat het meer opvalt nu. Het contrast is groter. Steeds weer zie ik hetzelfde gebeuren bij een ziekenhuisbezoek. Ik stap het ziekenhuis binnen met een norse Jenne die ik moet overtuigen om mee te komen. Een Jenne die rustig is, die slap is en scheef in de buggy hangt. Ik ga de deur van de dagzaal binnen en ik zie hem veranderen. Hij draait de knop om en .... daar gaat hij. Vrolijk, schiet hij als een speer door de dagzaal, tatert hij aan één stuk door, doet gek, eist constante aandacht,...
Ik hoorde onlangs een gelijkaardig verhaal van een mama van een kindje met kanker. 'Coping' noemde zij het. Het is zijn manier om om te gaan met de situatie en stress. Klinkt alleszins heel herkenbaar en klopt wel met mijn gevoel.

Vandaag was Jenne extra druk en niet zo aangenaam in de omgang wat het toch wel weer een vermoeiende dag maakte.
De resultaten van de wisser, van vorige week, waren ook voor herpes negatief. Jenne was heel blij te horen dat we mogen stoppen met de Zoviraxsiroop, een smerig drankje volgens Jenne. Vandaag moest Jenne een zakje bloedplaatjes krijgen.
Gewapend met extra rode bloedcellen en extra bloedplaatjes kan hij nu hopelijk de rest van de week aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten